De nye ejere af Pirate Bay har til stor overraskelse for omverdenen bebudet, at sitet frem over skal drives så rettighedshaverne får en form for betaling for brugernes fildeling.
Med andre ord skal Pirate Bay i fremtiden være stedet, hvor man lovligt kan hente film og musik. Slagsmålene med musik- og film-branchens lobbyorganisationer skal tilsyneladende snart være en saga blot.
De nye ejere vil også ændre Pirate Bays teknologiske fundament.
I stedet for den tradtionelle torrent tracker skal Pirate Bay udstyres med en ny fildelingsteknologi skabt at det svenske firma Peerialism.
Torrent-tracker-funktionen har angiveligt anbragt Pirate Bay blandt verdens 100 mest besøgte sites, og sørget for, at over halvdelen af http://torrentfreak.com/p2p-researchers-fear-bittorrent-meltdown-090212/" target="blank">al torrent-trafik i verden trackes af de svenske pirater.
Hvordan betalingsmodellen skal virke i praksis står endnu uklart. På sin hjemmeside taler Peerialism om en ny streaming-tjeneste, der fungerer efter peer-to-peer-princippet og kan aflaste internetleverandørerne fra den tunge trafik fra eksempelvis YouTube.
Global Gaming Factory X, der betaler 60 millioner svenske kroner for Pirate Bay, overtog for nylig Peerialism for 100 millioner kroner. Om projektet bliver en succes eller ej så har svenskerne under alle omstændigheder skabt stor og global opmærksomhed om deres projekt.
Med et lovligt Pirate Bay er piratbevægelsen og dens modstand mod at bøje sig for film- og musik-industrien tilsyneladende bukket under.
Nyheden om Pirate Bays lovliggørelse modtages da også med begejstring i film- og musikbranchen.
Formanden for Foreningen af danske Videogramdistributører, Poul Dylov, vil ikke overfor ComON fortælle, om han danser sejrsdans over nyheden:
"Jeg synes det er en meget glædelig nyhed. Hvis det betyder, at det er slut med piratkopiering, så er det da faktastisk. Men det er nok lidt blåøjet at tro det," siger han.
Flere kilder - blandt andre den svenske kommentator Kjell Häglund, peger på, at det var den amerikanske filmbranche, der trak så meget i trådene, at den svenske stat følte sig foranlediget til at starte sagen mod Pirate Bay. Sagen førte som de fleste ved til en kontroversiel dom i byretten, hvor de fire stiftere blev idømt et års fængsel og en millionbøde.
For få dag siden afsagdes en kendelse i den svenske landsret om, at dommeren i byretten ikke var inhabil, selvom han havde flere medlemskaber af foreninger, som støttede rettighedshavernes interesser.
Hvor vidt det var denne sag, der fik Peter Sunde og de tre andre Pirat-stiftere til at sælge ud, vides ikke.
Set fra et rendyrket brugersynspunkt er Pirate Bay-salget dog ikke nødvendigvis kun en sejr for musik- og film-branchen. På mange måder kan den almindelige fildeler og forbruger også glæde sig.
Netop i disse tider er der ved at komme fornyet opmærksomhed på tjenester, der kan tilbyde lettilgængelige film og musik på nettet uden at brugerne risikerer at komme i karambolage med copyright-indehaverne.
Den knapt et år gamle musikstreaming-tjeneste Spotify er i al stilhed blevet en kæmpesucces. I England er svensk-stiftede Spotify blevet fem gang så stor som nærmeste konkurrent. The Register har for nylig mødt manden bag Spotify og kan i dag fortælle, at den glade svensker før han fik ideen til Spotify ikke har brugt en eneste lovlig musiktjeneste på nettet i de seneste ti år.
Den streamede musik er imidlertid både lovlig og gratis på Spotify hvis man accepterer en lille mængde reklamer (eller betaler en månedligt ydelse på cirka 100 kroner for at slippe for dem). Men selv om Spotify spæner fremad i det øvrig Norden og Europa, er der ingen melding om, hvornår tjenesten bliver lanceret i Danmark.
Her har vi til gengæld TDCs Play, som ofte bliver fremhævet som et af de bedste eksempler på, hvordan musikbranchen og internetudbyderne kan imødekomme piratkopiering - ved at stille en ordentlig og billig tjeneste til rådighed.
Sjovt nok valgte musikbranchens lobbyorganisation IFPI samme dag som købet af Pirate Bay blev meldt ud, som dagen, hvor man offentligjorde en ny undersøgelse af danskernes piratvaner.
Undersøgelsen viser ifølge IFPIs egethttp://www.pladebranchen.nu/publikationer/PRM_Megafon.pdf" target="blank"> pressemateriale, at mængden af danskere, der downloader beskyttede værker, er stagnerende - til trods for, at flere er på nettet end tidligere. TDC Play får en stor del af æren i IFPIs egen tekst.
IFPI har ved flere tidligere lejligheder lagt godt til, når man skulle fortælle omverdenen om, hvor mange millioner, musik- og film-branchen mister på grund af ulovlig fildeling - mens flere undersøgelse som omtalt i ComON faktisk har undermineret tabspåstanden.